theme
جلسه حضور پروفسور نوت بوم در مرکز
آبان ۱۵, ۱۳۹۴

خبر مربوط به جلسه افتتاحیه

برخی موارد مطروحه توسط حاضرین در جلسه:

  • دکتر مرتهب: یکپارچه کننده های سیستم نیازمند حمایت در سطوح کلان (سیاست گذاری) هستند.

  • دکتر غفرانی: ناچار به پرداختن به سیستم های اقتصادی، اجتماعی هستیم زیرا مسائل محیطی این سیستم ها هم بسیار پیچیده هستند (مانند موضوع Organizational Reliability).

  • سردار فرحی: سازمان هوا فضا برای غلبه بر پیچیدگی طی سالیان گذشته سه مسیر موازی

    (بلوغ نوآوری، نظام تحقق محصول و نظام نوآوری) را در دستور کار داشته است. هر سه مسیر هم در قالب هسته و شبکه طی شده اند اما با چالش هایی مثل مدیریت دانش ضمنی، مشکل ناشی از تیراژ و عدم رقابت ناشی از آن و شرایط ناشی از بحران اقتصادی مواجه بوده است.

  • دکتر حامدی: مپنا و یکپارچه سازها دارای یک شبکه ارزش پیچیده هستند. در این شبکه ها، هزینه های مهندسی جزء کوچکی (۶-۷ درصد) را تشکیل می دهند اما می توانند تأثیر زیادی بر کاهش دیگر اجزای هزینه داشته باشند. یکپارچه سازی ۲۱ سال و از زمان تأسیس نیروگاه شازند دغدغه مپنا بوده و تا کنون ۵ بار ساختار خود را برای مقابله با پیچیدگی تغییر داده است. نوه تحول ساختار برای مقابله با پیچیدگی، چالش مپنا است.

  • مهندس صدرایی: دغدغه تولید، تاکنون مانع از پرداختن به مدیریت فناوری در صنایع نفت و گاز شده است. ساختار مرکز باید صنعت محور باشد تا کاربردی تر گردد. افراد با تجربه صنعت را باید بعنوان دانشجوی دکترا جذب مرکز نمایید تا ارتباط پایدار با صنعت داشته باشید.

  • دکتر مظاهری: برای انجام کارهای بین رشته ای بین مرکز و دانشکده هوافضا ابراز آمادگی کردند و همچنین بر گرفتن دانشجویان مجرب تأکید داشتند. همچنین نقدی را بر نظام پژوهش و نوآوری وزارت نفت داشتند که از دل کار بیرون نیامده است.

  • دکتر منطقی: باید صنعت محور باشیم. برای ارتباط پایدار باید مسائل فعلی سازمان ها و جاهایی که تجارب قبلی داشته ایم را ابتدا در دستور کار مرکز قرار داد و در مرحله بعد می توان سراغ نواحی ای از نقشه جامع رفت که به محصولات پیچیده مربوط است. باید ترکیبی از حوزه های تخصصی و صنعت محوری را مد نظر قرار داد. مسائل اجتماعی را نمی توان حذف کرد. پروژه های پیچیده به رهبران خاص نیاز دارند.

  • دکتر نایبی: ماندگاری نیروها در مرکز چالش شما خواهد بود. مسأله محوری با مشاور نبودن تعارض دارد. حمایت مالی دولتی هم با مسأله محوری تعارض دارد.

  • دکتر فرهادی: مهمترین چالش، چالش همکاری است. باید کاری را بکنید که دیگران نتوانند انجام دهند. باید چابکی خودتان را حفظ کنید.

  • دکتر ملائک: تعریف مشکل را نباید به دیگران سپرد. باید خودتان مشکلات را تعریف کنید. صنعت دغدغه تولید را دارد و نگاه راهبردی نخواهد داشت. به اندازه بازیکنان فوتبال هم پول نگرفته اید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *