theme
حضور دکتر رهی رسولی فر در مرکز
اردیبهشت ۲, ۱۳۹۵
ملاقات اعضای مرکز کریتیمیکس با پروفسور کئون لی
آذر ۲۱, ۱۳۹۵

برگزاری سمینار تخصصی با موضوع “اکوسیستم نوآوری”

حضور دکتر حمید مظلومی در مرکز کریتیمیکس

مرکز مطالعات مدیریت فناوری و نوآوری در سامانه های پیچیده صنعتی و شبکه های دانشگاه صنعتی شریف (CRiTIMiX) با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران و با هدف آشنایی با مفهوم اکوسیستم نوآوری و شناخت ابعاد مختلف ریسکهای ناشی از نادیده گرفتن اکوسیستم یک محصول (خدمت) جدید، میزبان سخنرانی علمی دکتر حمید مظلومی (دکترای مهندسی سیستم های صنعتی و عضو هیأت علمی مدرسه کسب و کار ESC Rennes فرانسه) بود. این جلسه سخنرانی که در روز دوشنبه مورخ ۲۰/۲/۱۳۹۵ در سالن دکتر مشایخی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، میزبان بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان و اساتید رشته های مرتبط و همچنین کارشناسان صنعتی برخی از بنگاه های بزرگ بود.

پیچیدگی صنایع و مدل های کسب و کار جدید الزامات متعددی را برای موفقیت یک نوآوری در بازار به همراه می آورد. پیچیده ­تر شدن محصولات و خدمات مستلزم انجام حجم پیچیده ­تر و بیشتری از فعالیت­ ها برای توسعه و نوآوری در آن­ها است. لذا توسعه چنین محصولاتی در بستر یک اکوسیستم نوآوری گسترده شامل اعضای عمودی مثل تأمین کنندگان، یکپارچه کننده سیستم یا بنگاه راهبر شبکه، شبکه توزیع و خدمات پس از فروش و اعضای افقی مانند دانشگاه ­ها، مؤسسات تحقیقاتی، رقبا و دیگر نهادهای مورد نیاز صورت می گیرد.

مهمترین چالشی که از پیچیدگی محصول (خدمت) یا فرآیند تولید آن نشأت می­گیرد، چالش یکپارچگی است. البته باید توجه داشت که یکپارچه ­سازی بسیار فراتر از یکپارچگی فناورانه صرف است و ابعاد و جنبه ­های مختلفی از پروژه های نوآوری از جمله بازیگران اکوسیستم نوآوری را در بر می گیرد. بعبارت دیگر برای خلق ارزش یک محصول یا خدمت جدید، مدیریت فرآیند تبدیل ایده خلاق به محصول جدید، تنها ابتدای مسیر موفقیت است. برای سوددهی مناسب یک محصول نوآورانه و تداوم آن، جلب حمایت و همکاری سایر شرکت ها یا نهادهایی که به نوعی در ایجاد یا تکمیل ارزش این محصول نقشی ایفا می کنند نیز ضروری است. این نهادها اکوسیستمی را حول نوآوری شکل می دهند که ضامن خلق ارزش مستمر باشد. بهمین دلیل شناخت اکوسیستم نوآوری و مکان یابی درست شرکت یکی از مهمترین اقداماتی است که هر شرکت قبل از ارائه محصول به بازار باید انجام دهد. با این حال استمرار نوآوری در یک اکوسیستم مستلزم مدیریت فعال نهادهای بیرونی است که فراتر از صرف شناخت اکوسیستم است.

دکتر مظلومی، علاوه بر معرفی مفهوم اکوسیستم نوآوری و ابعاد مختلف آن طی این سمینار، به تشریح انواع مختلف ریسک ها در اکوسیستم نوآوری شامل Execution Risk, Co-Innovation Risk و Complementarity Risk پرداخت.  فایل ارائه ایشان از اینجا قابل دسترسی است.

1 دیدگاه

  1. مهدی صالحیون گفت:

    سلام اسلاید ها چرا بارگذاری نمی شود ؟
    با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *